Collectiestukken onder de aandacht 2. Kunstschilder Arie Lieman.

Arie lieman (1816-1893).

 

 

Van beroep was Lieman een huis- en decoratieschilder, een geschoold ambachtsman. Hij kom niet alleen het huis schilderen, maar ook een wandschildering en ornamenten ontwerpen voor betimmering van het interieur of voor het stucwerk. Lieman was verbonden aan Paleis Het Loo. In zijn werk vindt men dan ook grote hoeveelheden tekeningen van het Oude Loo en rondom Paleis Het Loo. Uit vele potloodschetsen blijkt dat Lieman daar vele vrije uurtjes doorbracht.

Lieman aanvaardde ook opdrachten van particulieren. Hij maakte mooi uitgewerkte aquarellen van de landgoederen en kapitale villa’s die halverwege de 19e eeuw in Apeldoorn verrezen. Zo zijn er bijvoorbeeld tekeningen van het huis de Pasch, villa Marialust en het huis aan de Ugchelsewegvan de papierfabrikant Pannekoek.

Daarnaast getuigen de tientallen tekeningen van het landschappen en boerderijen zijn liefde voor het landschap in de Veluwe. Als historische bron zijn de werken van Lieman van onschatbare waarde. Hij geeft een beeld weer van het 19e eeuwse Apeldoorn.

Arie Lieman woonde met zijn vrouw Aaltje Masson en acht kinderen aan de Looseweg Zijn oudeste zoon Willem (geb. 1840) is lid geweest van de Vereeniging Felua, de tegenwoordige hist ver. Felua. Via hem is in het begin van de 20e eeuw de collectie in ons bezit gekomen.

 In het Nieuwsbulletin Felua 17e jaargang nr 3 2002 vraagt conservator van CODA Margot Jongedijk aandacht voor het werk van Arie Lieman.